Sicilie update

0 514

zaterdag 21 april: Agrigento
De was gedaan vanmorgen. Dat moet natuurlijk ook zo nu en dan. Vandaag is het zonnig, dus de was dan snel drogen. Johan gaat een eind fietsen en heeft weer super leuke weggetjes gevonden. Helaas eindigde het zandweggetje bij een riviertje en moest hij dezelfde weg weer terugfietsen.

In de middag fietsen we het dorp nog even in. Alle Italianne hebben weekend en flaneren in hun mooiste kleding langs de boulevard. De kleine kinderen kunnen in de draaimolen op de altijddurende kermis. Lekker op de terugweg een Italiaans ijsje mee en dan zijn we zo weer bij de camper.

zondag 22 april: Agrigenta – Torre Salsa
Alle Italianen zijn gisteravond naar de disco geweest. Wat een herrie vannacht. Vandaag is het rustig en we besluiten te vertrekken. Johan heeft een mooie weg via het binnenland uitgezocht die vervolgens 30 km verderop dan waar we nu zijn weer bij de kust uitkomt. Het binnenland is prachtig (behalve de steden/dorpen want daar zijn de wegen zoals gewoonlijk weer erg smal). Omdat het zondag is, is er weinig verkeer op de weg en zijn ook de steden/dorpen goed te doen. Begin van de middag komen we aan op de camperplek Agriturismo Torre Salsa. Bij de boerderij zijn prachtige plekken. We hebben een mooie plek met uitzicht op de zee.

De boerderij ligt in een natuurgebied waar een aantal wa01ndelingen zijn uitgezet. Er zijn ook camperplekken onderaan bij de zee. Echter de toegangsweg bestaat uit leem en mocht het gaan regenen dan kom je bijna niet meer de berg omhoog.

Op verzoek van Bea blijven we dan ook maar boven bij de boerderij staan. Het enige nadeel hier is dat er wel 15 katten rondlopen. Wij hebben er geen last van, want Terra laat ze niet bij onze camper in de buurt komen.

Eind van de middag lopen we wel naar beneden naar de zee. Prachtige natuur met heel veel bloemen en bloeiende mimosa. Ook het zandstrand is super. Prachtig geel zand en in de verte zie je de witte rotskusten.

maandag 23 april: Torre Salsa
Eigenlijk hebben we wel een aantal boodschappen nodig. Dus op de fiets naar het dichtstbijzijnde dorp Montallegro. De weg hebben we uitgezet op de gps. Helaas moeten we een vreselijke berg over, dus moeten we een deel lopen. Het dorp is armoedig, maar na even zoeken vinden we wel een supermarkt en later ook nog een bakker. De terugweg fietsen we langs een andere weg en dat gaan aanzienlijk gemakkelijker.

Eind van de middag maken we weer een wandeling door het natuurgebied en langs de zee. Onze conclusie is dat het hier nog mooier is dan op Elba. En dat wil wat zeggen!

04 03

dinsdag 24 april: Torre Salsa
Het is hier zo mooi, dat we besluiten nog een dag te blijven. Bovendien is er vandaag markt in Montallegro, dus daar gaan we ook naar toe. Rond een uur of 11 stappen we weer op de fiets om naar de markt te gaan. Het is voor dit plaatsje een grote markt. Veel groente en fruit, kaas, noten, kleding (wel een beetje oudbollig, vooral de kinderkleding) en kramen met van alles en nog wat. We zien niets wat we willen kopen. Wel horen we constand: “Germania, Germania”. Ze denken dat we Duitsers zijn. Nadat we bij de bank geld hebben gepind, bij de panifichio broodjes hebben gehaald en bij de supermarkt melk en yoghurt fietsen we terug naar de camper. Heen en terug is het 12 km met onderweg behoorlijke hellingen.

Het is een beetje vreemd weer: in de zon is het warm en in de schaduw is het te koud. Wel lastig, want we kunnen niet de hele dag in de zon blijven. Dan verbranden we levendig. Dan maar even binnen lunchen. Johan is sinds een paar dagen bezig met de legpuzzel, en die moet, geloof ik, af vandaag. Een mens kan het er maar druk mee hebben. Zo nu en dan mag ik ook even helpen.

Eind van de middag willen we toch nog even wat doen. We besluiten naar Dovo Marina, een gehucht iets verderop aan het strand, te fietsen. De heenweg is veel bergaf, dus dat belooft wat voor de terugweg. Dovo Marina bestaat slechts uit een aantal strandtenten waarvan er nu maar 1 open is. Daar gaan we wat drinken en dan maar weer op de terugweg. Johan weet gelukkig een andere weg. Wat blijkt: door het bos loopt een pad parallel aan de zee en dan is het veel korter en veel vlakker om terug bij de camping te komen.

Terug bij de camper is het inmiddels te koud geworden om nog buiten te zitten. Dat wordt weer puzzelen vanavond . Maar wel gezellig. Johan is helemaal verslaafd.

woensdag 25 april: Torre Salsa – Selinunte
Vanmorgen pas laat vertrokken, want we zijn niet van plan om ver te reizen. Het is weer prachtig weer en de Italianen hebben een feestdag vandaag. Het is Bevrijdingsdag. Dus een ideala dag om te reizen. Zo rond het middaguur vinden we een mooie plek aan zee waar al een aantal campers staan.

Iets verderop is een restaurant waar heerlijke geuren vandaag komen. We besluiten daan te gaan eten. Er wordt die dag 1 menu geserveerd, dus besluiten we daar 1 gang van te nemen (5 gangen is een beetje veel zo tussen de middag). Johan heeft een pasta gerecht met garnalen en ik een visgerecht. We delen het samsam en dat smaakt prima.

Vervolgens rijden we weer verder naar Selinunte. Dit is één van de grootste archeologische sites van Europa. Aan de kust zou een camperplek moeten zijn, dus daar rijden we eerst naar toe. Fout, hadden we niet moeten doen! Het hele dorp is één grote file van mensen die naar de kust gaan, daar willen rondlopen en gaan eten. Aan beide kanten van de weg staan auto’s geparkeerd (overal is een parkeerverbod, maar dat maakt niet uit op Sicilië). Met de camper kunnen we er net tussen door, maar we moeten wel verder, alles is eenrichtingsverkeer. Het wordt steeds smaller en we weten ook niet of de weg wel doorloopt of stopt bij de haven. Stress, stress bij Bea (bij Johan inmiddels ook wel een beetje). Gelukkig loopt de weg door en komen we uiteindelijk bij een camping Athina terecht in de buurt van de opgravingen. Een echte “stads”camping: wel functioneel, niet mooi.
Eind van de middag doen we hetzelfde rondje door het dorp nogmaals op de fiets. Het is een nog groter gekkenhuis geworden. File, file, file, maar op de fiets kunnen we er wel langs op rijden. We krijgen veel reacties op de hond die in het mandje achterop de fiets zit: “que bello il cane!” Ze vinden het mooi, maar ook wel lachwekkend.

Wij kijken naar de Sicilianen, zij vinden ons een toeristische attractie. Via een Johan-weggetje (een zandpad door een natuurgebied, een steile trap op, via steegjes) komen we uiteindelijke weer terug op de camping. Het gezegde is toch: wie ver reist, kan veel verhalen? Nou volgens mij wanneer je met Johan op pad gaat, dan klopt dat wel. Dan kun je inderdaad veel verhalen, want je beleeft nog eens wat .