De bomen groeien tot in de hemel

0 823

Zondag 18 oktober 2015

Weer: bewolkt, 17ᵒC

Vertrek Rarawa Beach 8.00 uur, km stand 651

Aankomst Baylys Beach 17.00 uur, km stand 898

Afgelegd: 247 km

Vanmorgen worden we wakker gemaakt door de vogeltjes en die zijn vroeg. Dat is het voordeel van een natuurcamping. Mooi, dan kunnen we vroeg op pad. Het is zondag en er is geen kip op de weg. Het eerste stuk zoefen we met een gangetje van 90 km/u over de verharde weg.

DSC03103 (Small)
met een pontje gaan we over het fjord naar Rawene

Zodra we van de landtong af zijn (bij Awanui), heb ik weer een klein weggetje kunnen vinden, die parallel aan de duinen naar het zuiden loopt. Een lekker smal gravelweggetje, waar je wat stuurmanskunst nodig hebt om niet van de weg te raken. Jammer dat onze bus niet helemaal lucht dicht is. Ja, we moeten ademen, maar er komt zoveel stof door de achterdeur dat onze dekbedden, die we daar hebben liggen niet meer blauw zijn, maar volledig wit zijn uitgeslagen. Dat slaapt vast lekker  😥

DSC03110 (Small)
in het mangrove bos gedijen de bomen in het zoute water

Op het programma van vandaag staat als eerste een bezoek aan een het mangrove bos bij Rawena. Direct nadat we met de pont het fjord zijn overgestoken. Mangrove bossen vind je hier langs de zee. Het zijn bomen die kunnen gedijen in zout water. Een aangelegd pad brengt ons tot in het bos.

Voor onze tweede excursie heeft Bea een klein weggetje uitgekozen, de Waiotemarama gorge road, dat een afkorting is. Aan deze weg ligt een waterval (E 35.531409 S 173.44038). Ook hiervoor moeten we een gravelweg op. De waterval ligt in een oerwoud. Via een klein pad vanaf de weg kun je er te voet komen. Het is 800 meter lopen of beter gezegd klimmen!

DSC03129a (Small)
wie weet hoe dit vogeltje heet? Ze heeft een kenmerkende staart, die ze kan uitvouwen

Tijdens onze klim probeert een bijzonder vogeltje onze aandacht te trekken. Waarschijnlijk probeert ze ons af te leiden van haar nest. Hoe het heet? Wie het weet mag het zeggen.

DSC03133 (Small)
de waterval te midden van ongerepte natuur

Na 20 minuten zijn we nat bezweet boven op de berg en staan we onderaan de waterval. Wat een mooie ongerepte natuur hebben we hier. Jammer dat dit alles zo moeilijk vast te leggen is op de gevoelige plaat. Natuurlijk wil ik de waterval ook van bovenaf zien en klauteren we nog verder omhoog. Hijgend als een paard komen we boven (aan onze conditie mogen we ook wel eens wat gaan doen). Wat een teleurstelling, vanaf hier zie je de waterval nauwelijks. Dan maar weer terug. Op het glibberige smalle pad gebruikt Bea mij als wandelstok. Ik loop voorop en bij de afstapjes (of wat er van over is) is het lastig om heelhuids af te dalen.

DSC03137 (Small)
de Tane Mahuta met een omtrek van 14 meter

Na een uurtje zijn we, nog steeds nat bezweet terug bij onze camper. De wandelschoenen houden we maar aan, want onze volgende excursie is niet ver weg. We bezoeken de grootste bomen van Nieuw Zeeland. Als eerste de 2 duizend jaar oude Tane Mahuta, een boom van meer dan 50 meter hoog en met een omtrek van maar liefst 14 meter. Wat een boom!

DSC03140 (Small)

Vervolgens rijden we een paar km verder en komen bij de 4 sisters, een vierling boom iets minder oud en omdat ze met zijn 4 in een vierkantje dicht bij elkaar staan, ook iets minder dik. Indrukwekkend!

DSC03143 (Small)
de 4 sisters vormen tezamen één boom

Nog niet zo heel lang geleden was hier één groot bos met deze kauri bomen. Dit is nu nagenoeg verdwenen doordat het bos in gebruik is genomen als weidegrond. Nu worden ze beschermd en om er te komen moet je zelfs je schoenen desinfecteren.

IMG_0848 (Small)
voor het behoud van de bomen worden voorzorgsmaatregelen getroffen

Ons einddoel is een camping aan de kust bij Baylys Bay. Een ietwat verwaarloosde camping. Wel leuk dat je in het Nederlands wordt aangesproken door de eigenaresse, die meldt dat haar ouders uit Nederland afkomstig zijn en een halve eeuw geleden naar Nieuw Zeeland zijn geëmigreerd.

Baylys Beach Holliday Park

Adres: Baylys Hollyday Park (S 35.950963 E 173.747679)