Aankomst op Sicilie

1 884

Zondag 15 april: Scalea – Lido di Palmi

Wanneer we wakker worden, is het gelukkig droog en er zitten zelf een paar blauwe stukken aan de lucht. Zo te zien zit het mooie weer in het zuiden, en gelukkig daar gaan wij ook naar toe. We volgen de SS18 langs de kust en de woeste zee is prachtig om te zien.

Danny wordt 1 jaar vandaag, dus ook even met Monique en Marco bellen om hun te feliciteren en te horen hoe het met hun gaat.
Ondanks dat het zondag is, zijn toch de grotere winkels open. Bij een Spin supermarkt doen we een paar inkopen en tevens heeft Johan een lamp van de auto vervangen. Daarna nemen we een tijdje de A3 om iets beter op te schieten. Vlak voor Palmi gaan we terug naar de SS18 om naar camping San Fantino te gaan in Lido di Palmi. Bij binnenkomst ziet de camping er niet mooi uit, maar aan het eind van de camping heb je een prachtig uitzicht op de baai van Gióla die 70m lager ligt.

sicilie 03

Naast de camping ligt een opgraving die we ook even gaan bekijken. Bij de opgraving staan sinaasappelbomen in bloei. Wat ruikt dat lekker! Heerlijk.

Terug op de camping kunnen we een paar uur buiten zitten. Het werd tijd! In de verte zien we een actieve Stromboli. De rookpluim komt uit de vulkaan.

Alternatieve tekst
Rookpluimen uit de vulkaan

Maandag 16 april: Lido di Palmi – Siracusa op Sicilië

Helaas, het regent weer. Dan maar weer verder. Naar de veerboot Villa – Messina is het maar 25 km. De overtocht duurt circa 20 minuten.

Messina is geen mooie stad om te zien. Het aanblik vanaf de veerboot met de zware wolken erboven bevestigt dit nog eens.

Messina is geen mooie stad om te zien

Bovendien is het een vreselijke stad qua verkeersdrukte. Iedere Italiaan meent dat hij/zij voorrang heeft en tutert bij het leven. We zijn blij wanneer we de stad uit zijn. Dan krijgen we de volgende hindernis: ineens staat er een bord: hoogte 2,50 m, breedte 2,20 m. Dat past dus niet. Dat wordt op de weg draaien met op de achtergrond een koor van tuterende auto’s. Hoezo stress! Na een keer of 10 heen en weer steken staan we eindelijk andersom (de straat is 8 m breed en de camper is ruim 7 m lang). Jammer, we waren te druk met de door ons veroorzaakte verkeerschaos en hebben vergeten om een foto te maken.

Inmiddels onweert het en regent het weer pijpestelen. We besluiten maar een eind de autoweg te nemen en door te rijden naar het zuiden tot het droog wordt. Na een uur schijnt de zon gelukkig weer. We hebben (op papier) een leuke camping aan het strand uitgezocht. De praktijk valt tegen. Er staat niemand en het is een vreselijke rotzooi. Dan maar weer verder. Volgens het camperboek is er midden in de stad Siracusa op een oud militair terrein de camperplek Parcheggio Von Platen waar 50 campers kunnen staan. Het zal wel niet veel zijn, maar we moeten toch ergens staan. De plek valt echter mee. Het is een keurig omheind terrein, steenslag met gras, en er staan meerdere campers. Gelijk de stoelen buiten gezet en in de zon gaan zitten. Vervolgens nog even de stad ingelopen naar de kleine haven. De stad is armoedig, de balkons van de huizen zitten vol betonrot. Bij de haven heerlijke cappucino gedronken. Er zijn heel veel kleine winkeltjes. Morgen gaan we de stad verder bekijken.

Dinsdag 17 april: Siracusa

We worden wakker en zien door het dakraam een helder blauwe hemel. Bestaat dat nog? Mooi, vandaag niet verder, maar we brengen een bezoek aan de stad, specifiek de oude stad Ortigia, die ligt op een schiereiland.

We hebben lekkere verse broodjes (Johan is al vroeg op pad geweest). Onze route is al uitgezet op de GPS aan de hand van de beschrijving in de wandelgids Sicilië.
Toeval of niet, we komen eerst op de weekmarkt. Mooie inlandse produkten. Verse groente en fruit en uiteraard ook vis direct uit de Ionische zee.

Sicilie 07

Kleine, nauwe straatjes en mooie pleinen.

Sicilie 08

Het hoogtepunt is het centrale plein met het gemeentehuis en niet te vergeten de kerk. Wonderlijk is dat de kerk van nu in de gesciedenis al eens een griekse tempel is geweest en ook een romeinse tempel. De geschiedenis is binnen in de kerk nog af te lezen.

Sicilie 09

Ook staat de stad bekend om zijn zoetwaterbron met daarin de papyrusplant. De papyrusplant is ooit als geschenkt van de Egyptische koning aan Sicilië gegeven. Nergens in Europa komt nu zo veel papyrus voor als op Sicilië.

Sicilie 10

Na ruim 3 uur wandelen hebben we bijna 8 km afgelegd en zijn we weer terug bij de camper. Stil zitten kunnen we nog niet. ’s Middags gaan we met de fiets op pad. In onze gids staat een wandelroute langs de rivier Ciane, waar ook de papyrus groeit. Deze proberen we met de fiets te doen. Kan natuurlijk niet: gevolg we komen op ongebaande wegen terecht.

Sicilie 11

Het landschap staat vol met boomgaarden waar sinaasappels en citroenen groeien. Het ziet er niet alleen kleurig uit, het ruikt ook lekker, want de bomen staan in bloei.

Sicilie 12

Soms moeten we over zandpaden vol met kuilen en dikke keien fietsen. Terra wipt bijna uit de fietsmand vandaan. Gelukkig kan Johan wel op de gps zien dat het pad verderop weer op een weg uitkomt. Het zijn weer typische Johan weggetjes. Er ontstaat nog even een heikel moment. Onder een viaduct staan 4 jongens. 2 komen ons tegemoet lopen en 2 blijven staan. Even denken we dat ze ons in willen sluiten, gelukkig gebeurt er echter niets.

Als we weer bij de camper terug zijn, hebben we 20 km gefietst.

• Diederik Scheltinga

Hopelijk wordt het weer wat beter komende tijd!